onsdag den 22. august 2012

Sommerkage

Igår var jeg på Sommerkage kursus hos Specialkøbmanden i Rødovre.

For de af jer som gerne vil gå mere i dybden med kage dekoration mm., så kan jeg helt klart anbefale dem her: http://specialkoebmanden.dk/kagekurser-efteraar-2012-511/

De har kurser i hele landet, og så er prisen helt fornuftige!

Jeg fik som sagt lavet en sommerkage, og den blev sådan her:

 
 
Selve kagen er en chokoladekage, og opskriften er således:
 
 
Chokoladekage
 
Denne opskrift passer til en rund form på 30 cm. og 7½ cm. i dybde eller 2 x 20 cm. rund bageform og 7½ cm. dybe.
Bages ved 180° i ca. 1 time og 20 min. i alm. ovn (ikke varmluft) hvis 20 cm.
Bages ved 180° i ca. 1 time og 40 min. i alm. ovn (ikke varmluft) hvis 30 cm.

Ingredienser:

  • 465 g. blødt smør
  • 660 g. sukker
  • 2-4 spsk. vaniljeekstrakt (alt efter kvalitet)
  • 6 æg fra stuetemperatur
  • 400 g. hvedemel
  • 320 g. god kakao
  • 2 tsk. bagepulver
  • 2 tsk. natron
  • 100 g. god chokolade i stykker. eks. 56% callebaut i knapper eller 55% hakket sorrisi chokolade.
  • evt. 50 g. hakket pecan nødder
  • 6 dl. kærnemælk

Instruktion

Blødt smør, sukker og vanilje ekstrakt piskes sammen i røreskål med håndmixer til, det er rørt sammen. Æg tilsættes og piskes sammen.
Hvedemel, kakao, natron og bagepulver blandes i skål for sig.
Herefter vendes de to blandinger sammen med en ske (Wilton har en rigtig god ske til dette) i hånden skiftevis lidt kærnemælk og de tørre ting i grundmassen. Kom kun lidt i ad gangen i starten.
Når det sidste af den tørre blanding kommes i dejen, så blandes chokoladen med og evt. pecan nødder.
Herefter fyldes dejen i smurt bageform, bank formen et par gange i bordet, så dejen kommer helt ud i bunden og sørg for at dejen er jævnt fyldt i formen.
Når kagen tages ud af ovnen, skal den stå ca. 10-15 min, inden den vendes ud på afkølningsrist.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar